maanantai 27. huhtikuuta 2015

Kuulumisia

Hiukan on täällä tämä bloggeri on pätkinyy ja kirjoitetut tekstit on jossain jumitilassa. Kuvia löytyy instagrammista ja facebookista koska niitä tämä ei vaan suostu lataamaan.

Cu chi tunnelikierroksen jälkeisenä päivänä menin Renin kanssa tutustamaan Vietnaminsotamuseoon, itselleni oli ennen tätä epäselvää miksi jenkit tappoivat täällä niin paljon ihmisiä kun hyökkäsivät Vietnamiin. Selvisi, että siksi että kun niillä on tapana tunkea nokkansa asioihin mitkä ei niille kuulu. Mitään järkevää syytä Vietnamin sodalle ei ole olemassa. Yhdysvaltojen senaatissa istuu tänäkin päivänä senaattori joka on Vietnaminsodan aikaan tappanut täällä satoja naisia ja lapsia ihan turhaan. Järkyttävintä koko asiassa on, että Vietnam kärsii edelleen sodan seurauksista. Jenkit myrkyttivät maan agentorange nimisellä tuhoaineella joka aiheuttaa edelleen mutaatioita ihmisille. Ihmisiä syntyy ilman käsiä, jalkoja ja silmämunia siksi että ei ole noudatettu "sodan sääntöjä". Suosittelen sotamuseota jokaiselle joka kaupunkiin tulee. Must see paikkoja. Sotamuseon jälkeen kiertelimme koko päivän kaupungilla ja iltapäivällä pysähdyimme puistoon istumaan. Puistossa seuraan liittyi joukko paikallisia nuoria, jotka pitivät meille puheita ja samalla harjoittelivat englanninkieltänsä. Tätä jatkui melkein kaksi tuntia ja väsymys alkoi painaa päälle.. Lähdimme hotellille suihkuun ja suuntasimme kaupungille syömään.

Seuraavalle päivälle varasimme Mekong risteilyn, joka starttasi jo aamulla kasilta ja kesti koko päivän. Kävimme katsomassa miten riisipaperia tehdään, kookoksesta valmistetaan erilaisia karkkeja, temppeleitä, krokotiilien ruokintaa jne. Seilasimme koko päivän saarelta toiselle veneellä ja pikkuisilla kajakeilla. Päivä oli pitkä ja sisälsi ehkä 3h bussissa istumista. Koko päivän retken hinta oli 6USD joka piti sisällään lounaan.. illaksi buukkasimme yöbussin kohti Mui Ne nimistä pientä kaupunkia 6h ajomatkan päässä.

Fiiliksiä Saigonista.. ehdottomasti käymisen arvoinen paikka erinomaisella katukeittiöllä varustettuna. Liikenne on ihan hullua, mutta siihenkin tottuu. Jokainen kadunylitys on elämys 😊 miinuksena sanottakoon se, että Saigon ei ole turvallinen kulkea yöllä yksin. Eräs ranskalainen tyttö joka oli kanssamme Mekong veneellä oli edellisenä yönä ryöstetty ja kaksi poikaa ryöstetty aseella uhaten. Itse en turvattomuutta kokenut, kun olin joka ilta aikaisin nukkumassa. Toinen miinus on liikenne. Se on oikeasti ihan hullua. Kaupungissa on joka päivä 10 miljoonaa skootteria ja autot siihen päälle.. Liikennesäännöt on mutta kukaan ei noudata niitä, jossei poliisi ole näkemässä. Saigonista löytyy kaikille kaikkea ja siellä on mahdollista asua edullisesti ja syödä halvalla. Halvin ruoka minkä söin maksoi 20000Vietnamin rahaa, eli alle euron. Se sisälsi paistettuja nuudeleita ja possua. Ja oli todella hyvää. Hienoista ravintoloista saa kalliimmalla varmasti hyvää ruokaa, mutta itse olen suosinut katukeittiöitä.